2008 Slimmer Verpakken

Hoe krijg je 200.000 bedrijven zover om aan verpakkingpreventie te doen. Voor het Convenant Verpakkingen heeft Gudrun Feldkamp het beeldvormingsproject ‘Slimmer Verpakken’ geïnitieerd. Zodat inkopers en kwaliteitsmedewerkers kosten kunnen besparen en het milieu ontzien. 

Eerst hoorde ik steeds:  ‘we zijn geen milieuorganisatie,  bij ons draait het om de winst.’

Toen bedacht ik Slimnmer Verpakken.

Ik heb best practices en tips uit alle branches verzameld en ontsloten: voor product en materiaalhergebruik, voor afvalscheiding, slimme ontwerpen, manieren om te stapelen…  Allemaal tips die geld besparen. Want als je meer product in een vrachtwagen krijgt door het minder te verkallen, dan is dat winst. En als je weet hoeveel je verdient door je kunststofafval op kleur gescheiden te verkopen, dan doe je dat. Voor Slimmer Verpakken heb ik inkopers en  kwaliteitsmedewerkers  via branches en productschappen bereikt. Zo konden ze overdag extra euro’s voor de baas verdienen en ’s avond’s aan tafel vertellen dat hun bedrijf ook goede dingen voor het milieu doet.”

Advertenties