Fruit op Zuid: Groene Loper 2013

“Laaghangend fruit is geplukt

3 jaar geleden “heb ik de Groene Loper opgericht om het beeld van de stad van grijs naar groen te veranderen. Dat deed ik door bijzondere plekken op een sokkel te zetten, door te inspireren en te ondersteunen. De doelstelling van toen zijn gehaald: kijk naar Natuurlijk Spangen en de schaapskudde op de Mathenesserdijk, naar Wollefoppengroen en de Gandhituin in Noord.  Drie initiatieven die mede dankzij de Groene Loper tot inspirerende voorbeelden zijn geworden.

 1150995_655634921120962_38787351_n

 

Als de appel hoger hangt…

Bijna ongemerkt zijn nieuwe doelstellingen ontstaan. Als  het laaghangende fruit geplukt is, dan is het tijd om  hoger te reiken te doen. Laat ik daar meer over vertellen.

Wat doet een groenliefhebbende Rotterdammer die niet assertief en community gericht is?

In zijn eigen tuin zitten? Maar dat kan niet als je drie hoog woont met een balkon op het noorden.

In Feijenoord zijn er overal mensen die drie hoog met een balkon op het noorden wonen. Mensen die graag vaker in het groen zouden komen, ware het niet dat ze een onbepaalde weerstand voelen. Ze komen misschien een keer kijken maar vertrekken snel en komen niet terug.

Wat is er aan de hand? Ze voelen zich er vreemdeling, of beter gezegd: ze maken geen deel uit van de plek. Wat eraan schort is een relatie met de tuin. Ze hebben er letterlijk nog geen wortels kunnen slaan. Wortels slaan, dat betekent een eigen verhaal in relatie tot de tuin ontwikkelen. Zo’n verhaal kan heel eenvoudig zijn: “Ik zat op een bankje en zag….” In de sociale omgeving van een buurttuin is het belangrijk dat bezoekers de ruimte hebben om hun eigen plek te vinden,. Daarbij moeten ze de tijd krijgen om een relatie te creëren en die onbelast door menselijke interventie vanzelf laten ontstaan. Daar gaat de Groene Loper van dit jaar over, dat nieuwe mensen binding met een plek ontwikkelen.

De Groene Loper ontwikkelt vanaf de zomer 2013 projecten voor een minder voor de hand liggend publiek. De ‘onwetend welwillenden’, dat wil zeggen een groep mensen die belangstelling heeft maar waar je extra inspanningen voor moet doen om ze te bereiken. Mensen die een aantrekkelijke wijktuin waarderen, maar daar om verschillende redenen nog niet komen.

Plukken bij de buren

De Groene Loper wil de drempel tot bijzondere tuinen verlagen zodat meer mensen er graag komen. Dat betekent dat we iets moeten doen met het gedrag en de perceptie van mensen. Juist daarover zijn in het afgelopen jaar fascinerende en leerzame publicatie verschenen. Onderzoeken laten zien wat werkt en wat je beter niet kunt doen. Soms voelt het inrichten van participatieprocessen als fietsen door mul zand, zwetend en puffend komt een proces maar al te vaak tot niet op gang, terwijl er hard aan wordt getrokken. De slaagfactoren bij veranderen liggen besloten in begrippen als vraaggestuurd werken en het verbinden en herschikken van bouwstenen in die complexe wereld van netwerken, ketens en relaties. Kortom: niet opleggen maar volgen. De Groene Loper heeft zich hierbij laten inspireren door twee grootheden op het gebied van verandermanagement Wilfrid Opheij en Ben Tiggelaar.

Rare vruchten

De elementen waaruit een proces bestaat komen soms uit verrassende hoeken, zoals theater. Op Oerol deed ik mee aan de balletvoorstelling ‘Rite of Spring’. Met nog zo’n 100 man publiek voerde ik het ballet Sacre de Printemps uit. Nu zou ik niet actief aan een voorstelling meedoen als ik wist dat me dat stond te gebeuren. En toch deed ik mee en telt die avond in een Terschellingse duinkom tot een van de gedenkwaardige dagen van mijn leven. Hoe choreografeer je belevingen waar mensen actief aan mee doen, vroeg ik me na afloop af. De analyse van processen was leerzaam en inspirerend en heeft bij gedragen aan de conceptontwikkeling voor participatie op de drie tuinen.

Genius Loci: geleid door de aard van het beestje

Wat doen mensen met deze plek?

Wat doet deze plek met mensen?

De rode draad in mijn werk draait om deze twee vragen. Onderzoek naar de aard van de plek, hoe hij is ontstaan, hoe hij wordt ervaren, door wie dat gedaan wordt en wat dat betekent voor anderen heeft mijn niet aflatende belangstelling. De Genius Loci wordt dat ook wel genoemd en dat betekent letterlijk de ziel of geest van een plek. Waar ik 20 jaar geleden begon met de betekenis van kunstwerken in de openbare ruimte, wat uitwaaierde naar architectuur en stedenbouw gaat nu over de Genius Loci van bijzondere groene plekken in de stad. Wat betekent de Enk voor Rotterdam en waarin verschilt dat van de botanische Tuin Afrikaanderwijk? De antwoorden op deze vragen zijn belangrijk om invulling aan het gebruik te geven. Wat voor de ene plek het antwoord is blijkt voor de volgende plek een loze belofte te zijn. Vanuit de Genius Loci gedachte kun je een programma ontwikkelen dat op hoofdlijnen dupliceerbaar is maar in de uitwerking aanzienlijk kan verschillen.

Het Zaaigoed

Green Soul Feijenoord is het nieuwste Groene Loper concept dat je in Feijenoord kunt meemaken.
Drie tuinen, 16 koks en 1 jury.
Op drie bijzondere tuinen is op drie dagen een ‘green cooking’ dag. Kleine teams gaan in een wedstrijd met elkaar lekkere hapjes koken. In de teams zitten kooktalenten uit de buurt maar ook mensen met andere kwaliteiten- gekookt wordt in teams die elkaar bij de start nog niet kennen.
Mezze, Tapa’s, pasteitjes of fusion finger-foods – de teams bepalen wat en hoe ze koken. De meeste ingrediënten komen uit de tuin. Elk team mag erbij plukken wat ze nodig vinden.
De resultaten worden gepresenteerd aan een jury die de winnaars aanwijst. De bezoekers moedigen de teams aan mogen uiteraard meedoen aan het buffet.

6 oktober: Botanische Tuin Afrikaander met moskee en theehuis op het plein

12 oktober: Schooltuin de Enk

ntb: Oranjeboomstraattuin

Gras uit de grond kijken

Nu je belangstelling is gewekt wil ik je uitnodigen om te volgen hoe  Green Soul Feijenoord vorm krijgt en gaat groeien. Daarvoor wordt je lid van de Website blog: http://groeneloperzuid.wordpress.com of ga je de facebookpagina: Green Soul Feijenoord volgen. Have fun!

1187141_454091444690184_1019666439_n

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s