Goddelijke olijfolie, gewoon in Rotterdam – over Museumstraat

on

Waarom beleven we de tijd op vakantie zoveel intensiever dan de uren van een willekeurige dag? Tijdens het Museumstraat bestuursontbijt verwonderde ik me daarover. Waarom lijkt de natuur met vakantie mooier? Waarom zijn de contacten hartelijker? Iedereen kent het verhaal van de olijfolie: in Italië een godsgeschenk maar terug in Nederland haalt hij het niet bij de Bertolli. Wat gebeurt hier? Het antwoord is bandbreedte. We rekken onze belevingscurve op door enerzijds extreem te gaan en anderzijds het onbenullige op te zoeken.

Met vakantie gaan is niet niets. Je haast je om je werk af te krijgen. Tussen vernieuwde paspoorten en onwillige reisorganisaties slaan de vonken eruit op het huiselijk front. We doen alsof het gewoon is, maar met vakantie gaan is vaak een aanslag op je innerlijke rust. Als we dan voor de vouwcaravan zitten, ergens in de Pyreneeën, dan gebeurt er even niets meer. Behalve als er feest is in het dorpje. Dan staan we zij aan zij met de bevolking te genieten van de fanfare, de obscure drankjes en lokale gaarkeuken. Voor uitstapjes gaan we op zoek naar muffe huisjes waar onbekende schilders hun zomer doorbrachten. We zijn onder de indruk en terug in Nederland hebben we de vakantie van ons leven gehad. Echt waar, zo mooi, zou je ook eens moeten doen!

De bandbreedte in beleving tussen actief en passief, tussen klein en groot, daar gaat het om. 

Op Museumstraat hebben we enerzijds de musea die serieus prachtige tentoonstellingen maken in 36 huizen. Als bezoeker stap je in een andere wereld. In plaats van passief te kijken en zachtjes te mompelen wat je doet in een museum ga je hier meepraten en glijd je vanzelf in een actieve rol. Er gebeuren dingen die nieuw en onverwacht zijn. Aan de andere kant is er de kapel van de Douane die optreedt, zijn er cupcakes, lokale hapjes, en is het wijkmuseum is open! Hoera! 

Museumstraat verruimt de bandbreedte van je beleving. De combinatie van high art in een verrassende context met kleinschalige incentives opent de waarneming en geeft ruimte voor nieuwe ervaringen. Je proeft intensiever, je kijkt nauwkeuriger en ik hoor dan graag na afloop: ‘Museumstraat: Zo mooi. Zou je ook eens moeten doen!’Afbeeldingje, 

Advertenties