CO2 doelstellingen 010: more than just a code

Een paar jaar geleden was meubilair van hergebruikt hout iet unieks. Van half geschuurde plankjes met de oude verf er nog op werden de design kasten en tafels gemaakt voor adembenemende  prijzen.  Tegenwoordig heeft op de Ikea’s en Leenbakker’s na elke meubelzaak designmeubilair van hergebruikt hout in de etalage staan.

Waarom maak je een kast van oud hout? Omdat je geen geld hebt voor duur nieuw materiaal? – Bijvoorbeeld!

Of omdat je vindt dat materiaalhergebruik voor jouw als  vooruitstrevende ontwerper een manier is om meer duurzaam met de aarde om te gaan?  – Ook heel plausibel!

Feit is dat vanuit de onderkant, – het gebrek aan fysieke middelen -, en vanuit de bovenkant, – de avant garde kunstenaars en ontwerpers -,  nieuwe producten en nieuwe trends worden ontwikkelt. Het voorbeeld van de  kastjes is er maar een, als je om je heen kijkt zie je er dagelijks tientallen duurzame producten en ways of conduct die geleidelijk ons leven veranderen. Niet omdat we nou zo graag duurzaam willen zijn, maar omdat we trendy willen zijn! Zodra  duurzaam beter betaalbaar of net zo duur is als generieke producten zul je zien dat duurzaam het wint.

Rotterdam heeft adembenemend scherpe duurzaamheidsdoelstellingen. Duurzaamheid  meet je in CO2. De doelstelling van 010 is om de CO2-uitstoot in 2025 met vijftig procent te verlagen ten opzichte van 1990. Dat soort meters haal je alleen door  grootschalig en  doelgericht in te zetten op CO 2 besparing.  Feitelijk valt wat consumenten en bewoners bijdragen aan het halen van die doelstelling in het niet tegen de grootse stappen die in haven, bouw en industrie worden genomen. De CO 2 besparingen die een Green Deal tussen woningbouwcorporaties, bouwers, gemeenten en rijk oplevert kun je als bestaande bewoner met je groene dak niet evenaren.  Wie het Climate Initiative volgt is regelmatig onder de  indruk van de  know-how en technische expertise.  De resultaten zijn dusdanig grootschalig dat de relatie met de ‘gewone mens’ bijna onbetekenend lijkt.  Maakt het in principe niet uit of we als burgers en bewoners meewerken aan duurzaamheid? De industrie, de haven en de bouw doen dat immers veel beter voor ons!

Als puntje bij paaltje komt is draagvlak bij de bevolking belangrijk als het gaat om CO2  reductie en duurzaamheid.  Als  we het niet begrijpen, dan geloven we het niet.  En als we het niet geloven, dan betalen we er niet voor. Daarbij is de 50% doelstelling onhaalbaar als niet ook de paar procent die vanuit de bevolking geleverd moeten worden erbij komt.  Draagvlak voor CO 2 reductie is dus belangrijk.

Waarom  zou ‘de Rotterdammer’ voor duurzaamheid gaan?  Hoe kun je mensen bereiken die geen belangstelling hebben voor milieu, CO 2, klimaatverandering, wateroverlast, fijn stof en het heated city syndrome? De beste manier om dat te doen is nog altijd via de portemonnee  Alles waardoor je geld spaart is mooi meegenomen!  En de op een na beste manier is door de ijdelheid te prikkelen! Door bijvoorbeeld duurzaam designmeubilair aan de man te brengen voor een betaalbare prijs.

Krachtige duurzame trends zijn stadslandbouw en hergebruik van gebouwen. Hergebruik van gebouwen  kent ook de upper en de lower end. De Worm ’s  van deze wereld en de Putsebocht pandjes, zeg maar. Het een tijdelijk, het ander juist uit de tijdelijkheid gerukt door duurzame restauratie. 

Bij stadslandbouw moet je niet alleen aan de top end denken. Stadslandbouw is meer dan professioneel boeren in de stad. ook de tomaatjes op dak, de  bietjes in de berm en de pepermunt op het spooremplacement tellen mee.  Net zoals bij het voorbeeld over designmeubilair van afvalhout  zie je hier twee redenen waarom mensen ermee aan de slag gaan: Het is  goed voor je knip, en het is lekker. Wat het nog niet vaak is, is esthetisch en avant garde. Daar  ligt een uitdaging voor kunstenaars en ontwerpers! Hoe maak je groen avant garde? Groen is nu nog vaak zo truttig, overal wordt gezocht naar manieren om daar  op een nieuwe manier  invulling en betekenis aan te geven en  het is ronduit spannend om te volgen hoe dat verloopt!

Advertenties